Ağaç Ev: "Biri Bana Fısıldasın"

FİSKOS FİSKOS

Mahallemizin biricik okulu Kozyatağı İlkokulu’nda dördüncü sınıftan beşinci sınıfa geçtiğim yazdı. Sıkıntılı geçen bir dönemin ardından kafamda taşıdığım sıkıntılarla Mecidiyeköy’de yaz tatilini yanında kalmak için babaanneme gittiğim zamandı. Onu ilk o zaman görmüş, ellerine dokunmuş, yeşil gözlerinden öpmüştüm. Benden bir yaş büyüktü. Ama birlikteyken hiç ablalık taslamamıştı. Ve ikimiz de biliyorduk ki o yaz içimizde bir mangal ateşi gibi yanan ateşin sıcaklığı bizi sarmış iki mükemmel arkadaş olmanın ötesine geçmiştik. On birlik bir delikanlıydım o yaz.

Aradan bunca yıl geçtikten sonra bile Tülay’ı unutamadığımı görüyor, o uzun tatil gibi bir tatilin olma ihtimalinin uzaklığında babaannemize ara ara yaptığımız ziyaretlerde ve tabi bayram günlerinde çaldığım ilk kapının onun oturduğu ev olmasının önemli bir mana taşıdığını ona hissettiriyordum. Fakat yalnız ikimiz büyümüyorduk aramızdaki mesafe de gittikçe büyük gelmeye başlıyordu bize.

Sabahları kendisini karşıki apartmandan çıkıp bizim apartmana doğru yürüdüğünü pencere arkasından gördüğümde kendisiyle bahçede buluşmak için iki katın merdivenlerini nasıl indiğimi bile hatırlamazdım. Bazen Mecidiyeköy parkına el ele tutuşarak gider, ona vermek için kır çiçekleri toplar, babaannemin elime tutuşturduğu meyveleri paylaşır, salıncaklara ve tahterevalliye binerdik. Ama bir ayrıcalıkla, onun oturacağı yeri cebimden çıkardığım beyaz mendilimle şöyle iyice temizleyerek. Bu onun çok hoşuna gider yanağıma bir öpücük kondururdu. Artık bu öpücüğü hak etmek için mi, yanağımda biriken dudak izlerinin sayısını arttırmak için mi, bu fiilimin ardı arkası kesilmezdi.

Tam tepeye yükselmek için bizim eve dönmemizi beklerdi güneş. Tıpkı batmak için yine evlerimize dağılmamızı beklediği gibi. Kalem uçlarındaki kuklaların perdeye yansıyan gölgeleri gibi yüzümüzde dalgalanırdı o akşamüstü vedaları. Yaz sıcağına gönül ferahlatan bir serinlik çökerdi. Koca tatil boyunca ne zaman bir değişiklik istesem karşımda onu bulurdum. Adımları, boyu, lüle saçları, yeşil gözlerinin güzelliği öylesine farklılaşırdı. İstesem de kaçıramazdım onu gözden.

Merak ediyorum... Neden??

Niçin çevremde çok fazla nefret, daha az aşk var? Niçin çevremde biraz tebessüm etmek varken ağlamak için daha fazla sebep var? Niçin onca neşe karşısında bunca acı var? Niçin birbirimizi bu kadar çok itekliyoruz da birbirimize daha az sarılıyoruz? Niçin açgözlülüğe ödül verip damlacıklar kadar cömert olabiliyoruz? Niçin etrafımız görülmeye değer güzel düşlerden daha fazla canı çıkmış ümitlerle sarılı? Niçin umutlu bir yarının alevi yerine gürültülü patırtılı bir geçmişin yükünü taşıyoruz? Niçin yaşama bağlanmak yerine ölüm korkusu ile yaşıyoruz? Niçin yaşadığımız her an’dan bir anlam çıkarmak varken başımızda gani meşguliyet çanları çalıyoruz? Niçin bazı şeylerden çok kolay bıkıp usanıyoruz da onlar hakkında mutlu ve umutlu olamıyoruz? Niçin ihtiyaç duymak yerine sürekli istiyoruz? Niçin umutlu biri olmak yerine umutsuz bir olmayı tercih ediyoruz? Niçin kendi ayaklarımız üzerinde durmayı öğrenmiyoruz da sırtımızı hep birilerine yaslama ihtiyacı duyuyoruz? Niçin yaşarken yaşamayı bilmiyoruz da daha henüz ölmemişken ölmüş gibi hareket etmeyi yeğliyoruz?

Bu kez sömestr tatilinde Mecidiyeköy’e, babaannem ile vakit geçirmeye karar vermiştim. İyi ki de böyle düşünmüş, böyle yapmıştım. Gidip de Kervan Geçmez sokağın karşıki apartmanını yoklamak, o dev meşe kapıyı çalıp da karşımda her an aynı endamıyla duracak çocukluk aşkımı görmeden dönmek olur mu?

Kar taneleri için Berrin ablamın yatağının başucundaki küçük kitaplıkta sıra sıra dizili bir şekilde muhafaza ettiği Kerime Nadir’in aşk romanlarına ve cep-fotoromanlarına ihtiyacım vardı. Bir de bir günde yuttuğum, sayfaları çevirmekten bir hayli yıpranmış, Miguel de Cervantes’in “Küçük Çingene Kız”. Kim bilir kaç kişi, kaç kez okumak ihtiyacı duymuştu bu yapıtı. Kaç kişinin elinden geçmişti?

Okuduğum satırlar arasında Gitanilla’ya âşık olan Don Juan de Cárcamo oluyor, Tülay gözlerimin önünden hiç kaybolmuyordu. Gerçi Tülay çingene değildi ama olsun Gitanilla’ya çok benziyordu.

Bir de Berrin ablayla Işık Sineması’nda izlediğimiz bir Brigitte Bardot filmi vardı ki işte o an yanımda Tülay’ın da olmasını çok isterdim.

Şubat’a ve sömestre tatilime kan katan kar taneleri için Fareli Köyün değil de Mecidiyeköyün kavalcısıydım sanki. Tülay’la birlikte olmak için yaratılmıştım. Buluşmamız yine muhteşem oldu. Eski günlerin hatırasına kar ayaklarımızın altında garç gurç sesleri çıkartarak Şişli’ye birlikte yürüdük, Ermeni mezarlığının soğuk yüksek duvarlarının önünden geçerken ağaç tepelerinde birikmiş kar tanelerinin başımızın üzerine düşmesine izin verdik, ıslık çalan rüzgârın altında Büyükdere Caddesi’ni yüreğimizin içine alarak saatlerce salınarak yan yana yürüdük, durmaksızın, yorulmaksızın konuştuk.

O gün ve on dört gün boyunca kâh sokakta, kâh babaannemin yaptığı nefis çörekleri yemek, bardak bardak demli çay içmek için evdeydik. Bazen içeride büyük odada, bazen Berrin ablanın izniyle onun odasından dışarıyı saltanatlı gören balkondaydık. Ona kitaplar okudum, o ise bana şarkılar söyledi. Sesi cıvıl cıvıl hayat doluydu. İlk kez birlikte tavla oynadık. Daha doğrusu o bana öğretti. Bense hep ona yenilmeyi tercih ettim. Her yenildiğimde yüzü gülüyor, yeşil gözleri parlıyor ve tıpkı yıllar önce bir ‘mendil temizlik’ karşılığı yanağımdan öptüğü gibi yanağıma buseler konduruyordu. Balkona gelen serçeleri beslerken duyduğumuz hep o aynı sezgi. Serçelerle birlikte ağaçlara tünemek ve cıvıl cıvıl koro halinde ötüşmek. Yüzümüzde o Bridgette Bardotvari mutluluk ifadesi.

Ah bir de yaz olsaydı, onu Kazasker’e davet etseydim. Gelir miydi acaba? O gelirdi de ailesi izin verir miydi? Niçin olmasın, arada babaannemin kırk yıllık hatırı olduktan sonra... Ona bahçemizdeki kelebekleri, kuşları göstersem... Suadiye’ye, Çatalçeşme’ye gidip denize çakıl taşı atsak, balıkları seyretsek. Yaz mevsiminde gerçekten görülmeye değer harika bir manzara. Yaşam dolu. Gelir miydi acaba?

Gelse dünyalar benim olur. Çok sevinirim. Üstelik ona ağabeyimin pul koleksiyonunu gösterir, bana devrettiği “Seksek” dergilerini önüne sererdim. Bahçede çam ağaçları arasına kuracağımız salıncağa birlikte oturur, çeşit çeşit kitap okurduk. Macera, polisiye ve elbet aşk romanları.

Havadaki kar tanelerini seyrederken bu düşüncelere dalıyor, hayır, kendime saklamıyor, ona da bahsediyor, onun gülmesini izliyor, hayallerimiz arasında mekik dokurken Yaşar Kemal, Dickens, Hüseyin Rahmi, Poe, Reşat Nuri, Jane Austen, Yakup Kadri, Hemingway gibi yazarlardan ve edebiyat dünyasının öteki büyüklerinden söz ediyorduk. Arada benim bilmediklerimle, onun bilmedikleri çıkıyor engin listemize katkıda bulunuyorduk.

Babaannem bendeki bu kitap tutkusunu daha dokuz yaşımdayken görmüş ve bana “Tarkan” dergilerini hediye etmişti. Ama ben sık sık onun yanında kalayım ve Mecidiyeköy’e geldikçe burada okuyayım diye o dergileri Erenköy’e götürmemi yasaklamıştı.

İşte o günler gibi kısa sürdü bu sömestr. Kar taneleriyle geldi ve yeşil gözlü Tülay’lı esintiler arasında geldi geçti. Ayrılırken ikimiz de biliyorduk. Aramızdaki bu muazzam aşk hem kocamandı hem de küçük. Hem ulaşılabilirdi hem de ulaşılamaz. Masal gibi bir vardı bir yoktu.

Aslında yitip giden bir sevda değildi bizimkisi. Acı veren yanı da bitmediği içindi. Doyamadan yaşadığımız bir sevgiydi. Izdırap vericiydi. Keşke değiştirebilseydik hayatlarımızı. Ama ne çok keşke dersek o kadar canımızı acıtıyorduk. Bunun farkındaydık. Ve biliyorduk ki bir gün ağzımızdan “keşke” kelimesi çıkmadığında o aşk orada bitmiş olacaktı. Ve yine biliyorduk ki keşkeler bitse, o aşk bitse bile unutmak kolay olmayacaktı. Aşk bitmeyecekti yani.

Her arzuladığına istediğin anda maalesef ulaşamazsın, içinde hissedersin ama ulaşamazsın. Köküne kadar yaşayamadığın, anlatmak isteyip de kimselere anlatamadığın, aile boyu oturulan bir akşam yemeği sofrasından doymadan kalktığın gibi hissettiğin bir ıstıraptır bu.

Bu rüya çabuk geçti. Gerçek hayata döndük yine. İhtiyar Delikanlı gibi hissediyorum kendimi. Barnaby Jones kadar olmasam bile “keşkeler”imi film makarasına sarıyorum. En inciticisi de bu!

Bir avda hissediyor ve kendimi arıyorum. Rüzgâr gibi gelip geçmiş çocukluk yıllarımın hatıra sokaklarında dolaşıyorum. Bu kalp yarasını dindirecek bir ilaç yok. Ayrılığın o son gününde duyulan yürek sızısı ve mideye yapışan krampları sedyeyle kaldırmanın acısı. Kırık bir zamana değer vermeyen billur parçacıklar gibi ortalığa saçılmış kurşunlar ve yetişkinlik ormanında ergenliğe doğru bir arayış. Keşke hızla geçse diyesim geliyor ama ne gerek var, acelem yok ki. Parlak bir geleceği görebiliyorum. Hayal ettiğinden daha fazlasını hak ettiğimi de. Karanlığı yırtan pençelerim bu av patikasında sadece koruyucum değil. Boşa harcamıyorum nefesimi. O yıkıcı soru beynimin tam ortasına yerleşmiş, kulaklarıma fısıldıyor: “NEDEN???

Başım zonkluyor.

Tülay kulağıma fısıldıyor.

Neden???

Seref Sayman

Kazasker Şakacı Sokak, İstanbul, 20.02.1977 

***…*** 

(*) Önceki Makale: Ağaç Ev: “Bir Nefes Dünya”

(*) Sonraki Makale: Ağaç Ev: “Alfabetik Cümleler” 

>>> [iÇERİKdİZİNİ]